Het Gevolg

De moeder en haar drie soldaten

Een boerderij in de Kempen, in de late herfst van 1917. Een weduwe krijgt van de veldwachter van het dorp de boodschap dat drie Duitse soldaten in de schuur komen logeren, om te herstellen van opgelopen oorlogsleed. Dat zint de moeder niet echt. Het leven op de boerderij is zo al moeilijk genoeg. Maar nóg lastiger om dragen is de wetenschap dat twee van haar eigen zonen dagelijks gevaar lopen aan de IJzer, waar ze tegenover 'zulke' Duitsers liggen...

Dat de komst van het vreemde in een eerste reactie onbehagen of schrik oproept, lijkt begrijpelijk. En ook weer niet. Want even goed kunnen mensen verrast of verrukt zijn door het nieuwe. Soms is een eerste contact van meet af aan beladen met aantrekkingskracht. En doorgaans zijn mensen blij en gelukkig met, bijvoorbeeld, de geboorte van een kind – hoewel dat toch ook altijd een Andere is. Terwijl in dat geval de ontmoeting haast vanzelf uitmondt in genegenheid en liefde, liggen in het andere geval haat of vijandschap altijd op de loer. Waarom lukken sommige ontmoetingen wél, en krijgen andere nauwelijks een kans? Heeft dat met de eigen aard van beide partijen te maken? Of veeleer met wat er, ondanks of buiten henzelf, tussen hen gebeurt?
Een vertelling van de komst van de Andere. Van de komst van het Kind.

tekst: Ernest Claes
spel: Mieke De Groote, Arif Tajik, Hassan Tawakoli, Farzad Faizi en Waisuddin Muradi
regie en bewerking: Stefan Perceval

Deze productie won de Vlaamse Emancipatieprijs 2018!

 

Praktisch

genre
prijzen
  • kassa: 14 euro
  • voorverkoop: 12 euro
  • vroegboekprijs (t/m 9 augustus, 16 uur): 11 euro